• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Långivare vägrar sända fakturor, sänder istället dyrare lån som är ångrat

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 694
Mottagna reaktioner
12 977
Poäng
9 787
Okay, så om det lånet är slutbetalat och det är därför de vägrar låta mig rulla tillbaka till den (fast de nu sade till Finansinspektionen att det var inga problem) och det nya lånet är ångrat utifrån ångerrätten jag har - då har de egentligen inga juridiska bindande krav på mig? Och det är skälet till att de gör allt för att lura mig betala in på nya lånet, för ju och med det har jag accepterat den.
Om jag tolkar det rätt, är det i så fall märklig att de inte skriver av delar av lånet så att jag hamnar i samma kostnad som det gamla lånet skull ha kostat mig och börjar betala på det nya lånet.
För om jag tolkar dig rätt, blir slutsatsen att de har klantat sig stort och jag inte länge är skyldig dem något. Så det måste hämta det från försäkring på kreditförluster.

Nej då har du tolkat mig helt fel.


Du hade lån 1 på 100k
Fick lån 2 på 100k med sämre villkor. Lån 2 betalades in på lån 1. Lån 1 avslutas.
Kvar finns lån 2
Vill du är det bara att betala/ångra av lån 2 med pengar på ditt lönekonto.
Du kan inte ångra lösen av lån1, så lösen av lån 2 måste göras med friska nya pengar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 694
Mottagna reaktioner
12 977
Poäng
9 787
Nytt email från Resursbank, efter min ilskna email med kopia till handläggaren på finansinspektionen. Där skriver de att jag kan återgå till mitt gamla avtal. "Antingen utgår du från din senaste avi och har du frågor kring just den vänligen specificera dem, så jag kan hjälpa dig, eller återgår vi till ditt gamla avtal. Det är viktigt du tänker på att månadskostnaden är högre då, men i längden stämmer det att den totala räntan är lägre.

Återkom med hur du önskar det, så kikar jag vidare på det."

Håll tummarna för att det löser sig nu. Mycket högre ränta gav de mig, men månadskostnaden var bara ca 550 kr lägre. I längden förlorade jag på det på alla sätt och vis.

Låter som dom gör mer än dom måste, det är väl det bästa du kan acceptera det där
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Verkar som Resursbank fortsätter förhala:
dagens email - "
Det är ju samma lån du betalar av på även med den nya avin, men vill du återgå helt till ditt gamla avtal?

I så fall får jag be min kollega lägga om det igen och i så fall skicka ut en helt ny avi. Vill du bekräfta att jag uppfattat dig rätt?"
Det är inte samma lån, det enda som är samma är summan på skulden...blir så trött på dem.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Nej då har du tolkat mig helt fel.


Du hade lån 1 på 100k
Fick lån 2 på 100k med sämre villkor. Lån 2 betalades in på lån 1. Lån 1 avslutas.
Kvar finns lån 2
Vill du är det bara att betala/ångra av lån 2 med pengar på ditt lönekonto.
Du kan inte ångra lösen av lån1, så lösen av lån 2 måste göras med friska nya pengar
Okay, nu är det ju och för sig ett lån jag varken ansökt eller bett om. Jag tror nog deras lösning inte håller juridisk, varför Finansinspektionen tyckte jag skulle stå på mig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 694
Mottagna reaktioner
12 977
Poäng
9 787
Okay, nu är det ju och för sig ett lån jag varken ansökt eller bett om. Jag tror nog deras lösning inte håller juridisk, varför Finansinspektionen tyckte jag skulle stå på mig.

Men du skrev på/signerade.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
En sak jag funderar över är avtalet du signerade. Enligt lag får ej avtal signeras under pågående samtal för att vara giltigt. Det kan hända att det i detta fall skiljer sig lite då det är en udda situation samt att dom inte på eget initiativ kontaktat dig. Fast egentligen är det eget initiativ då det gäller något du ej bad om.

Hoppas det ändå löser sig för dig.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
En sak jag funderar över är avtalet du signerade. Enligt lag får ej avtal signeras under pågående samtal för att vara giltigt. Det kan hända att det i detta fall skiljer sig lite då det är en udda situation samt att dom inte på eget initiativ kontaktat dig. Fast egentligen är det eget initiativ då det gäller något du ej bad om.

Hoppas det ändå löser sig för dig.
Kände ej till detta :"En sak jag funderar över är avtalet du signerade. Enligt lag får ej avtal signeras under pågående samtal för att vara giltigt. ". Säljare frågade mig om jag var bekväm med att trycka på länk jag får via email. Jag fick ett email, tror den kom dagen efter, med länken där jag skulle signera avtalet, som jag trodde var samma som den jag hade men med lägre månadskostnad under en period. Det man kan sammanfatta det hela med är:
- välj INTE Resursbank!
- Ha inga samtal med säljare via telefon - ha all kommunikation via email- då har du dokumentationen kvar.
- Lån är Slavarnas pengar-således- ha som mål att bli skuldfri och ta inga fler lån. Om du inte kan spara till det du behöver (exklusive bostad kanske, men man får se till att spara så mycket det går att betala vid köp), har du inte råd med det.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Kände ej till detta :"En sak jag funderar över är avtalet du signerade. Enligt lag får ej avtal signeras under pågående samtal för att vara giltigt. ". Säljare frågade mig om jag var bekväm med att trycka på länk jag får via email. Jag fick ett email, tror den kom dagen efter, med länken där jag skulle signera avtalet, som jag trodde var samma som den jag hade men med lägre månadskostnad under en period. Det man kan sammanfatta det hela med är:
- välj INTE Resursbank!
- Ha inga samtal med säljare via telefon - ha all kommunikation via email- då har du dokumentationen kvar.
- Lån är Slavarnas pengar-således- ha som mål att bli skuldfri och ta inga fler lån. Om du inte kan spara till det du behöver (exklusive bostad kanske, men man får se till att spara så mycket det går att betala vid köp), har du inte råd med det.
Jag är tacksam att du delar med dig.
Ville sänka räntan på Collector som även ville ta en ny UC! PGA du har delat med dig var jag vaksam!
Jag fick verkligen vara väldigt tydligt med att jag inte ville att de skulle ta en ny UC eller nytt lån. De accepterar dock att man skickar in en egen upplysning (som du har tillgång till via minuc!). Därefter tog det några timmar och fick sänkt med 1%. (alltid nåt, men jag fick även förklaringen på varför).
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp